Pojazdy

Świat latających wysp, wymaga specyficznych środków transportu. Komunikacja między nimi jest możliwa w większości dzięki pojazdom latającym, a te wymagają odpowiedniej konstrukcji i napędu, jeśli mają być niezależne od prądów powietrza. Na większych, bardziej technologicznie rozwiniętych wyspach, można spotkać na drogach automobile a w Prawenster nawet parowozy, ciągnące wagony z kopalni położonych w górach.

Automobile

Najczęściej o napędzie parowym lub spalinowym, służą do przemieszczania się na dużych wyspach. Mają opinię „drogich zabawek bogatych ludzi”.

Balony

Te pojazdy powietrzne, pozwalają na poruszanie się na duże odległości, są jednak zależne od kaprysów wiatru. Sterowanie nimi wymaga wiedzy o prądach powietrznych (wiatry wieją w różnych kierunkach na różnych wysokościach). Sam balon może się tylko wznosić bądź opuszczać. W zależności od wielkości balonu i gondoli, może się w nim zmieścić od 3 do 30 osób, lub adekwatnie mniej jeśli jest zabierane dodatkowe wyposażenie. Balon jest najczęściej wypełniany rozgrzanym powietrzem – podgrzewanym lub ochładzanym za pomocą palnika z regulowanym płomieniem. Paliwem są mieszanki alchemiczne różnego rodzaju. Ze względu na tani koszt utrzymania, balony używane są również do dalszych podróży. Prędkość balonu jest zależna od siły wiatru (odległość w hexach - około 20km, jaką jest w stanie balon przebyć w ciągu godziny, można określić na podstawie aktualnej siły wiatru -1). Wiele balonów posiada kilka powłok, umieszczonych jedna w drugiej. Pozwala im to na pozostanie w powietrzu, nawet gdy zewnętrzna osłona zostanie uszkodzona.

Bicykle i Tricykle

Dwu i trzykołowe pojazdy, napędzane siłą mięśni kierowcy i współpasażerów, są używane jako podstawowy środek transportu kołowego na wyspach. Lekka konstrukcja, w niektórych wypadkach umożliwi złożenie. Bagażnik pozwala na zabranie przeciętnie dwukrotności ekwipunku jaki może nieść jeden pasażer.

Kosze i Kolejki linowe

Pomiędzy blisko położonymi wyspami, rozpinane są niekiedy systemy linowe z kołowrotami, pozwalające na transport za pomocą koszy wiszących. W większości wypadków, kołowroty są poruszane silnikami parowymi lub za pomocą energii uzyskiwanej z wiatraków. Istnieją też rozwiązania oparte na napędzie mięśniowym – bezpośrednio „z kosza”. Niska prędkość i ograniczone zastosowanie jest rekompensowane stabilnością działania. Wyspy takie są dodatkowo kotwiczone między sobą, grubymi linami, co zmniejsza ryzyko zerwania połączenia.

Lotnie i Latawce transportowe

Relatywnie niewielkie, wykorzystujące prądy powietrzne konstrukcje służące do przenoszenia niewielkich partii towarów i pojedynczych ludzi pomiędzy sąsiednimi wyspami. Zazwyczaj wykorzystują dla bezpieczeństwa system uwięzi linowych, działając w podobny sposób jak promy. Niektóre wersje lotni, posiadają ruchome elementy skrzydeł, napędzane siłą mięśni pasażera. Jest to rozwiązanie pośrednie między lotnią a ornitopterem.

Ornitoptery i Helikoptery

Te niewielkie, latające pojazdy o ażurowej konstrukcji, zazwyczaj są używane na krótkich dystansach. Ruchome skrzydła lub płaty wirników, napędzane są zazwyczaj siłą mięśni załogi, która zmienia się cyklicznie. Czasami stosowany jest również mechanizm sprężynowy. Ze względu na małą nośność, ornitoptery są w stanie zabrać na pokład dwie do czterech osób, z bagażem podręcznym. Niektóre wersje mogą mieć budowę modułową, umożliwiającą ich rozłożenie i transport. Ich zaletą jest dość duża sterowność i lekkość. Potrafią osiągnąć prędkość 20 km / godzinę (około 1 hexa).

Parowozy, Lokomotywy spalinowe i Elektrowozy

Występują raczej jako nieliczne prototypy niż regularne środki transportu. W większości są używane w kopalniach do transportu urobku. Poruszają się po trasach wyznaczonych szynami. Ich awaryjność jest przyczyną strajków wśród górników.

Sterowce

W odróżnieniu od balonów, sterowce pozwalają na poruszanie się w określonym kierunku, dzięki śmigłom napędzanym za pomocą silników (oryginalnie parowych lub spalinowych, w świecie Winhersted również elektrycznych). Największe sterowce są w stanie zabrać na pokład nawet 150 osób (w tym około 1/3 to ich załoga). Duża ładowność oraz „przestrzeń życiowa” w porównaniu do innych pojazdów powietrznych, pozwala na wykorzystanie ich w dalekich wyprawach. Balon sterowca zazwyczaj jest wypełniony helem lub wodorem i chroniony dodatkowymi powłokami. Te najszybsze są w stanie osiągać prędkość nawet 100 km / godzinę (około 5 hexów).