Szary pył
Wszechobecny ocean szarego pyłu, jest niekończącym się źródłem jego pozyskiwania. Do niedawna budził tylko grozę – przypisywano mu bowiem właściwości przywracania nieumarłych do życia – jak w każdej plotce i tu można znaleźć ziarno prawdy.
Pyłowe szkło
Uzyskiwane w warunkach wysokich temperatur i ciśnień pyłowe szkło, to jeden z istotniejszych materiałów dla technologii Winhersted. Twarda i odporna na stłuczenia, szara masa częściowo zastępuje przedmioty metalowe. Jej wadą jest to, że ulegające zniszczeniu przedmioty rozpadają się w drobny mak. Niektórzy rzemieślnicy robią z niego ostrza i groty a nawet kule do broni palnej. Szklane elementy mechanizmów, są odporne na ścieranie, jednak ich kruchość stanowi ryzyko, z którym należy się liczyć.
Transmutacja
W dawniejszych czasach uznawano iż rzadka umiejętność zmiany materiału na inny jest „darem od bogów”. Współczesna nauka przyjmuje, że to efekt mutacji, która może zajść również w trakcie życia, na skutek „zatrucia” mieszanką z szarego pyłu i kilku innych składników (objętych tajemnicą). Mimo niebezpieczeństwa dla zdrowia, włącznie z ryzykiem śmierci nadal znajdują się ryzykanci, gotowi poddać się takiej kuracji.
Transmutacja jest objęta podobnym kosztem jak rzucenie odpowiedniego zaklęcia, jednak warunkiem powodzenia jest posiadanie zarówno konwertowanego przedmiotu jak i próbki materiału, w który będzie przedmiot zmieniany. Poziom trudności zwiększa się również wraz z wielkością przedmiotu. Niezależnie od powodzenia działania, osoba transmutująca przedmioty ponosi koszt procesu w wysokości poziomu trudności transmutacji, na zasadach analogicznych jak w wypadku magii. Transmutacja przedmiotów złożonych z wielu typów materiałów, wymaga osobnego testu na każdy z nich. Nieudana transmutacja powoduje zniszczenie przedmiotu. W wypadku granicznym (nie ale…) jej koszt (zmniejszenie energii) jest mniejszy o 1 punkt.
B. Mały
|
Mały
|
Średni
|
Duży
|
B. Duży
|
Ogromny
|
---|---|---|---|---|---|
+1
|
+2
|
+3
|
+4
|
+5
|
+6
|
Pod kątem twardości, materiały podzielone są w następujący sposób:
-
Bardzo miękki (miękkie części roślin i zwierząt, papier, płótno)
-
Miękki (Skóra, niektóre łodygi roślin, glina przygotowana do obróbki)
-
Średnio twardy (drewno, kości przygotowane do obróbki)
-
Twardy (miękkie metale – ołów, cyna etc. , twarde gatunki drewna, kości)
-
Bardzo Twardy (większość metali, szkło pyłowe)
-
Niewiarygodnie Twardy (kamienie szlachetne, skały magmowe etc.)
Poniższa tabela, prezentuje modyfikatory związane z przemianami materiałów z poszczególnych grup twardości:
|
B. Miękki
|
Miękki
|
Średni
|
Twardy
|
B. Twardy
|
N. Twardy
|
---|---|---|---|---|---|---|
B. Miękki
|
+1
|
+2
|
+3
|
+4
|
+5
|
+6
|
Miękki
|
+2
|
+2
|
+3
|
+4
|
+5
|
+6
|
Średni
|
+3
|
+3
|
+3
|
+4
|
+5
|
+6
|
Twardy
|
+4
|
+4
|
+4
|
+4
|
+5
|
+6
|
B. Twardy
|
+5
|
+5
|
+5
|
+5
|
+6
|
+6
|
N. Twardy
|
+6
|
+6
|
+6
|
+6
|
+6
|
+6
|
Przykład: Transmutacja monety z drewnianej w metalową, to podstawowy poziom trudności (9) + wielkość przedmiotu – bardzo mała (+1) + różnica twardości materiałów (drewno w metal +5). Razem 15. Niezależnie od wyniku testu, transmutator traci 6 punktów energii (15-9), a jeśli mu jej nie wystarczy - odnosi również rany w wysokości pozostałej części kosztu.