Szary pył

Wszechobecny ocean szarego pyłu, jest niekończącym się źródłem jego pozyskiwania. Do niedawna budził tylko grozę – przypisywano mu bowiem właściwości przywracania nieumarłych do życia – jak w każdej plotce i tu można znaleźć ziarno prawdy.

Pyłowe szkło

Uzyskiwane w warunkach wysokich temperatur i ciśnień pyłowe szkło, to jeden z istotniejszych materiałów dla technologii Winhersted. Twarda i odporna na stłuczenia, szara masa częściowo zastępuje przedmioty metalowe. Jej wadą jest to, że ulegające zniszczeniu przedmioty rozpadają się w drobny mak. Niektórzy rzemieślnicy robią z niego ostrza i groty a nawet kule do broni palnej. Szklane elementy mechanizmów, są odporne na ścieranie, jednak ich kruchość stanowi ryzyko, z którym należy się liczyć.

Transmutacja

W dawniejszych czasach uznawano iż rzadka umiejętność zmiany materiału na inny jest „darem od bogów”. Współczesna nauka przyjmuje, że to efekt mutacji, która może zajść również w trakcie życia, na skutek „zatrucia” mieszanką z szarego pyłu i kilku innych składników (objętych tajemnicą). Mimo niebezpieczeństwa dla zdrowia, włącznie z ryzykiem śmierci nadal znajdują się ryzykanci, gotowi poddać się takiej kuracji.

Transmutacja jest objęta podobnym kosztem jak rzucenie odpowiedniego zaklęcia, jednak warunkiem powodzenia jest posiadanie zarówno konwertowanego przedmiotu jak i próbki materiału, w który będzie przedmiot zmieniany. Poziom trudności zwiększa się również wraz z wielkością przedmiotu. Niezależnie od powodzenia działania, osoba transmutująca przedmioty ponosi koszt procesu w wysokości poziomu trudności transmutacji, na zasadach analogicznych jak w wypadku magii. Transmutacja przedmiotów złożonych z wielu typów materiałów, wymaga osobnego testu na każdy z nich. Nieudana transmutacja powoduje zniszczenie przedmiotu. W wypadku granicznym (nie ale…) jej koszt (zmniejszenie energii) jest mniejszy o 1 punkt.

Modyfikator poziomu trudności w zależności od wielkości przedmiotu
B. Mały
Mały
Średni
Duży
B. Duży
Ogromny
+1
+2
+3
+4
+5
+6

Pod kątem twardości, materiały podzielone są w następujący sposób:

  • Bardzo miękki (miękkie części roślin i zwierząt, papier, płótno)

  • Miękki (Skóra, niektóre łodygi roślin, glina przygotowana do obróbki)

  • Średnio twardy (drewno, kości przygotowane do obróbki)

  • Twardy (miękkie metale – ołów, cyna etc. , twarde gatunki drewna, kości)

  • Bardzo Twardy (większość metali, szkło pyłowe)

  • Niewiarygodnie Twardy (kamienie szlachetne, skały magmowe etc.)

Poniższa tabela, prezentuje modyfikatory związane z przemianami materiałów z poszczególnych grup twardości:

 
B. Miękki
Miękki
Średni
Twardy
B. Twardy
N. Twardy
B. Miękki
+1
+2
+3
+4
+5
+6
Miękki
+2
+2
+3
+4
+5
+6
Średni
+3
+3
+3
+4
+5
+6
Twardy
+4
+4
+4
+4
+5
+6
B. Twardy
+5
+5
+5
+5
+6
+6
N. Twardy
+6
+6
+6
+6
+6
+6

Przykład: Transmutacja monety z drewnianej w metalową, to podstawowy poziom trudności (9) + wielkość przedmiotu – bardzo mała (+1) + różnica twardości materiałów (drewno w metal +5). Razem 15. Niezależnie od wyniku testu, transmutator traci 6 punktów energii (15-9), a jeśli mu jej nie wystarczy - odnosi również rany w wysokości pozostałej części kosztu.